Ole Lislerud utstilling "ÆØÅ"

Hva får en kunstner til å tvinge et monumentalt format med en utstrekning på flere meter inn i et smalt utstillingslokale ? Som å presse et fremmedelement inn i en White Cube der formatene vanligvis er overskuelige og gjerne plassert i øyenhøyde for at synet kan favne hele verket med ett blikk. Lisleruds arbeid er ikke mulig å ta inn på et blunk.

I Galleri Osebro i Porsgrunn vil dere se bilder fra serien AØÅ som har sin opprinnelse fra et offentlig oppdrag, som ifølge Lislerud var selve døråpneren for kalligrafi-engasjementet hans, nemlig utsmykningen ”Teikn” for Ivar Aasen-museet, Nynorsk Kultursentrum. På sin søken etter hva som er unikt med det norske språket, endte han opp med å fordype seg i den særnorske trioen i det norske alfabetet, ÆØÅ.Og kalligrafi? Hva har denne urgamle tidkrevende skriftkulturen som er minutiøst utført med syltynne pensler med Lisleruds svære sveipende strøk å gjøre - utført med mopper, feiekoster og nal?

Som innledning til norsk vinter presenterer vi en kunstner som er geografisk og teknisk grenseløs i sin skapende virksomhet. Kalligraf, billedkunstner, professor og keramiker Ole Lislerud, født i Sør-Afrika under apartheid, oppvokst under flere himmelstrøk, åpen, nysgjerrig og multikulturell. Utforskende på tvers av teknikker, tid, format og kontinenter.

I flere tiår har Ole Lislerud bidratt med offentlige oppdrag i de største byene i Norge, mer enn 40 av dem i megaformat. Han har også monumentale utsmykninger i Beijing, Korea, Taiwan, Tyrkia og Canada. I sin tid som professor ved Kunsthøgskolen, sørget han for å anskaffe Europas største brenneovn for keramikk, han har har også designet flere serviser ved Porsgrunn Porselen, bl.a Rosetta og Partitur.

Interessen for kalligrafi, for tegn og symboler og skriftsystemer, har vært der gjennom hele kunstnerskapet til Ole Lislerud. Ordet Kalligrafi, opprinnelig gresk for kunsten å skrive vakkert, eller «skrive som kunst», har ulik betydning og status i Europa sammenlignet med Arabiske og Asiatiske land. Uansett gjelder det for disse skriftkulturene at det grafiske uttrykket like gjerne som skrift kunne oppfattes som bilde. Å kommunisere har vært selve drivkraften for all kalligrafi der skrift og bilde møtes. For Ole Lislerud har det vært viktig å forene ulike kulturer i en ekspressiv kalligrafipraksis som resulterer i mangetydige skriftbilder - PALIMPSEST (opprinnelig gresk for et manuskript der tidligere skriftlag skinner igjennom og gjør manuskriptet mangetydig).

Utstillingen varer til 18. november.

 

 

 

 

Adresse

Storgt. 170
3915 Porsgrunn

www.facebook.com/galleriosebro

Powered by tellUs

Kontakt

Tider

Tir - Fre ( 20.10 - 18.11 )
10:00 - 17:00 Galleri Osebro, Porsgrunn

Lør ( 20.10 - 18.11 )
11:00 - 15:00 Galleri Osebro, Porsgrunn

Søn ( 20.10 - 18.11 )
12:00 - 15:00 Galleri Osebro, Porsgrunn

Kart

­
­
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.